Nový Jurský svět se vrací ke kořenům, tvrdí kritici. Co mu vyčítají a co naopak cení?

Foto: vgfu34 / themoviedb.org/movie/1234821

Jurský svět: Znovuzrození, již sedmý kousek z rodiny známé franšízy, které dominují dinosauři, dorazí už zítra do českých kin. Co od tohohle filmu čekat? To můžou napovědět první recenze světových kritiků (bez spoilerů).

Sedmý snímek ze známé dinosauří série je volné pokračování filmu Jurský park: Nadvláda z roku 2022. Celý tenhle příběh ale začal mnohem dříve, roku 1993, kdy vznikl Spilbergův původní Jurský park, který měl oproti současným filmům z dnešního pohledu jistou technologickou nevýhodu, přesto je z vizuálního hlediska zpracovaný tak přesvědčivě, že vedle svých mladších sourozenců ještě dneska více než obstojí.

Jak už tomu bývá, prvnímu filmu se dodnes nic nevyrovnalo, druhý Spilbergův film ze série Ztracený svět: Jurský park na ten úvodní navázal a vytěžil z něj, co mohl, po třetím dílu byli ale Spilbergovi dinosauři na čas uloženi k ledu. Potenciál si studio Universal znovu uvědomilo v roce 2015, kdy tenhle koncept vzkřísilo a do hlavní role obsadilo tehdy vycházející hvězdu Chrise Pratta. Jurský svět slavil úspěch, druhý a třetí navazující filmy už zase taková paráda nebyly.

Přestože se v pořadí sedmý díl dějově váže na poslední film z roku 2022 Jurský svět: Nadvláda, zpracováním se odkazuje spíše na původní film z roku 1993. Tak to alespoň vidí recenzenti serverů Collider.com Aidan Kelley a Variety Peter Debruge. První vlaštovkou k tomuto návratu je mimo jiné fakt, že scénáře se ujal David Koepp, který napsal první dva Spilbergovy filmy Jurský park a Ztracený svět: Jurský park.

Kelley filmu nicméně vyčítá „otřesně pomalé tempo“ a „neoriginální postavy“, ačkoli jedním dechem dodává, že herecké výkony jsou solidní. Film se dle jeho mínění odehrává „šnečím tempem“, přičemž jeho první polovina filmu se děje na lodi. Naopak vyzdvihuje akční scény, jejichž kvalitu přisuzuje režisérovi Garethu Edwardsovi (Rogue One: Star Wars Story, Godzilla), kterého nazývá skutečnou hvězdou celého filmu.

„Zatímco pomalé momenty s nevýrazným charakterovým dramatem se míjejí účinkem, Edwards se během několika pozoruhodných akčních scén ve filmu prosadí a s využitím kreativního umístění kamery vytvoří jedny z nejnapínavějších sekvencí, které série od původního filmu měla, a tím z ní také udělá jednu z nejděsivějších v poslední době.“ Dalším kladem je vizuální stránka, film je prý živější, barevnější a celkově vizuálně přitažlivější než předchozí snímky.

Čtěte také: Nová Fantastická 4 má finální trailer. Premiéry se dočkáme už brzy

Podle Kelleyho je ale největší doménou filmu fakt, že se mu co do atmosféry podařilo přiblížit původním Spilbergovým filmům. Edwardsovi se podle něj povedlo dosáhnout „obtížné kombinace rozmaru a úžasu smíchané s hrůzou a děsem“. Suma sumárum kde film podle Kelleyho narativně a tempem strádá, tam to dožene zvukem, vizuálem a atmosférou.

Podobně to vidí i recenzent serveru Variety Peter Debruge. „Jurský svět: Znovuzrození slouží jako jakýsi reset, nevrátí ani jednoho z bývalých členů obsazení, ale místo toho umožňuje scenáristovi Davidu Koeppovi obnovit to, co na původním filmu tak dobře fungovalo.“

Kelley i Debruge se nicméně shodují, že ačkoli nelze tomuto filmu (obzvlášť pak ve srovnání s druhou trilogií) upírat mnohé kvality a i když „film nabízí aktualizovanou verzi téže základní jízdy, kterou Spielberg nabídl o 32 let dříve, přesto se sotva zdá být nezbytný pro celkovou mytologii seriálu, ani nenaznačuje, kam by se série mohla ubírat“.

Kategorie:
Štítky:, ,

Další články